THE GREAT DIVIDE II: D’Helena a Island Park

Avui hem arribat a l’estat d’Idaho, on el Great Divide, la nostra ruta, hi transcorre ben pocs quilòmetres. Concretament en el pas Red Rock hem passat de l’estat de Montana a Idaho i al poblet d’Island Park hem tingut una agradable sorpresa…

La prova dels 50.000 kilòmetres

En el poblet de Lima, en el Far West

Hem tingut una inesperada acollida per part del Travis en la seva “mancave”, la seva cova. No el coneixem personalment però ha confiat en nosaltres i ens ha obert les portes de la seva cova, sense ser-hi: un garatge on hi guarda les seves motos de neu, convertit en una mena de loft. Ens dóna les instruccions per arribar-hi, el codi per entrar-hi i només obrir la porta el cap d’un bisó enorme, per sort dissecat, ens dóna la benvinguda. El Travis anomena aquest lloc la cova, però diríem que és un mot massa modest; té de tot: menjar per passar-hi dies (ja ens ha avisat que el féssim servir), llits, rentadora, dutxa, dues teles, etc. Per la tria de llibres que conformen la seva petita biblioteca, veiem que deu ser mormó. M’agradaria haver-lo conegut per poder conversar amb ell i conèixer més sobre aquesta religió, però ens haurem de conformar amb la luxosa cova.

DCIM100GOPROGOPR0008.

En la cova del Travis

Com que les últimes etapes han sigut llargues i dures, decidim quedar-nos-hi un parell de nits per recuperar forces. Tanta generositat, un cop més, ens deixa fóra de joc. Tot es basa en la confiança, en la bondat de les persones. No podem deixar de comparar-ho amb l’altre extrem, quan fa un parell de dies tot pedalant amb el Dan i el Patrick, dos ciclistes de Minnesota que també fan el GD amb qui vam passar una jornada ben llarga i entretinguda, ens vam quedar amb poques reserves d’aigua.

Amb dos ciclistes de Minnesota, el Patrick i el Dan

Fent petar la xerrada

Resseguim una antiga pista creada el 1862

Ni rierols, ni llacs, ni bassals, ni cases. Després d’una bona estona, en la primera casa que vam veure, una mansió ben bonica amb un jardí que feia goig (aquella gespa s’havia de regar com a mínim un cop al dia) el Dan va trucar la porta i molt amablement va demanar aigua. Amb una porta mig entreoberta i amb cara de pocs amics, l’amo ens va enviar 4 kilòmetres lluny a buscar-ne, tot dient que la seva no era bona. Sort que només demanàvem aigua! En tot aquest temps de bici pel món, és la segona vegada que se’ns nega un bé com l’aigua. A l’illa de Chiloé, a Xile, ens va succeir gairebé el mateix. Però, bé, això ja són figues d’un altra paner.

El Dan en un tram molt àrid del sud de Montana

La força de la vida

Turons de vellut

Els últims dies, doncs, des d’Helena, han sigut més àrids i d’una bellesa excepcional. Alguns ciclistes diuen que el GD discorre bona part per dins del bosc i no es veu res. De moment, no podem pas dir que és cert. A Helena, els boscos van donant pas a paisatges més desforestats, amb més bestiar, bàsicament vaques, i amb molt poca població. Montana és  gairebé tan gran com Espanya i només té un milió d’habitants. Per tant, hi ha milles i milles per recórrer, per perdre-s’hi si un vol.

Pujades tècniques i amb pendent

I més pujades, en el Fleecer Ridge

Petits llacs, grans reserves d’aigua

Cases històriques en el poble miner de Butte

Aquests dies també entenem perquè Montana és la terra del “Big Sky” (el gran cel). Té aquells immensos cels blaus durant el dia i estrellats durant la nit que no s’obliden. El tant per cent d’humitat és molt baix, d’aquí venen aquests mantells de blau intens que fan mal d’ulls, sense gairebé ni un núvol. A la nit, la via làctia està ben definida i els experts en astronomia poden identificar totes les constel·lacions. Les vastes esplanades fan que sembli que estem dins d’una cúpula d’estrelles. S’han de veure aquest tipus de cels per entendre-ho i quedar-ne meravellat. El cel no és el mateix cel a tot arreu!

El gran cel de Montana

Ombres de capvespre

Així, mirant el cel i sobretot el terra, les pistes són pedregoses i de grava, fem varis colls de muntanya per arribar fins aquí a Idaho. Alguns colls són més complicats tècnicament que altres. El “Fleecer Ridge” és dels més drets de tot el GD, sobretot en la baixada. Jo no tinc més remei que baixar caminant amb la bici al costat. El Ricard, en canvi, fent honor a la seva tècnica fa tot el descens derrapant. Segur que és dels pocs que han baixat amb alforges per aquell marge! És tècnic i paisatgístic a la vegada. En tot aquest tram de Montana, a més a més, les flors de tots els colors, liles, roses, grogues, estan en el seu punt de màxima esplendor.

Una de les baixades amb més pendent de tot el GD, en el Fleecer Ridge

Enfilant el camí

Descansant

Un raconet solitari

Les muntanyes Pioneer van traient el cap també. És una bona serralada. Muntanyes de vellut i muntanyes escarpades. Tot i així, per mi, el “Red Rock Lakes National Wildlife Regufe” posa la cirereta al pastís. És una autèntica perla. Suposo que oblidat per la seva proximitat amb parcs tan coneguts com el Yellowstone i el Grand Teton. Un refugi on s’hi agrupen milers d’aus cada any (i també de mosquits!). Uns llacs preciosos per una banda i les muntanyes Centennial, encara mig nevades, per l’altra. És un paisatge de somni. D’aquells llocs que vas pedalant i a mesura que te’n vas allunyant, no pots deixar de mirar enrere, pensant que és l’última vegada que veus aquella “obra divina”, per donar-li un nom.

Feliç

Amb les muntanyes Centennial al darrere

No tot és gran als Estats Units

Qui vol viure en un lloc millor?

Una espontània que ens regala un parell de cerveses fredes

Definitivament, Montana ens ha agradat, i molt! Amb quatre pedalades, creuarem aquesta petita part d’Idaho i entrarem a l’estat de Wyoming, on són molts els quilòmetres que ens esperen, per ser precisos 782km.

El riu és vida

DCIM100GOPROGOPR0881.

Seguint algunes pistes de la Montana més rural