Canadà I: La Colúmbia Britànica, de Vancouver a Jasper

Des del Japó, desembarquem a Vancouver i ens allotgem a casa dels amables Tim i Linda, uns amics d’un amic que viuen al sud de Vancouver, a l’històric poblet pesquer d’Steveston. Ens serveix de base ideal per muntar les bicis i acabar de fer quatre compres que necessitem. Entre elles, l’esprai anti-óssos que esperem no haver de fer servir. Aprofitem per informar-nos una mica més del comportament de l’ós negre i de l’ós grizzly, descobrim que la pasta de dents és una de les seves olors predilectes i que els famosos “bear bells” (campanetes) són inútils tot i la quantitat que n’arriben a vendre cada any.

El centre de Vancouver

En el poblet d’Steveston, a Vancouver

Armats amb l’esprai (aquí es considera una arma, sense el passaport i el registre corresponent no es pot comprar), comencem la nostra ruta. Més de 40 kilòmetres necessitem per creuar Vancouver. Però quina forma més bonica de deixar una ciutat: carrils bici al costat de la badia, per barris ombrívols, pel parc Stanley… No és gens estressant, sinó tot el contrari.

DCIM100GOPROGOPR0051.

Vista panoràmica de la ciutat de Vancouver

Amb la Linda

Armats amb l’esprai anti-óssos

Els primers dies de pedalades canadenques ens porten per Squamish, Whistler i Pemberton, meques per a la pràctica de l’escalada, de l’esquí i de la btt. Estem gaudint de dies de molt bon temps. Un extra-bonus pel que ja hem pagat amb pluja en altres països o pels mals dies que vindran? No ho sabem, però de moment pedalem durant llargues hores de sol i pedalem i pedalem, conscients que aquest temps tan asolellat no és habitual aquí.

Primers cims a la vista

Squamish, la capital dels esports a l’aire lliure al Canadà

Des d’Squamish, conegut, mundialment per l’escalada, agafem el “Sea to Sky Trail”. La primera part és molt més difícil del que m’esperava: pedres, rocs, grava i tot el mateix temps. Sort n’hi ha que les vistes no deceben gens ni mica. Suem però estem contents d’estar allà.

“Benvinguts a Squamish”

Inici del trail “Sea to Sky”, d’Squamish a Whistler

Vista d’ocell des del trail

Tot és immens aquí: els boscos, les serralades, les muntanyes, els rius. Els arbres són tan alts que els cotxes es veuen petitíssims al seu costat i això que no en tenen res de petit aquí els vehicles. Quan pedalem per la carretera, més d’un cop, pel soroll, pensem que ens està a punt d’avançar un tràiler i és un d’aquests enormes tot terrenys amb rodes de camió que cada accelerada costa una fortuna, just al contrari del país que venim, del Japó.

Immensos boscos

Un instant, una mirada

A Whistler es viu aquell ambient tan típic d’algunes estacions d’esquí. Els clients VIP es barregen amb els fanàtics surfers que viuen en una furgoneta, si cal. Una ambient elitista amb petits tocs d’esnobisme i un alt component de hippisme. Whistler va ser seu olímpica el 2010 i els jocs han deixat empremta. Els turistes són el plat del dia tant hivern com estiu.

El camió de la fusta

No gaire lluny de Whistler, en el poble de Pemberton, els “warmshowers” Pam i Scott ens ofereixen una luxosa caseta de fusta per passar la nit. Ara és un lloc de somni, però els hiverns són durs de veritat, el termòmetre no puja a temperatures positives durant mesos. Allà, doncs, agafem forces per pedalar la carretera asfaltada amb més pendent de la Colúmbia Britànica. És un dia llarg però el gaudim, tornant altre cop a la plana on un paisatge molt més àrid ens recorda als canyons argentins. Hi fa calor i tot.

El Canadà més àrid, amb el poblet de Lillooet al fons

El riu Fraser, hàbitat de milers de salmons

Una àliga de cap blanc protegint el seu niu

Fem nit a Lillooet. Aquí no és terra d’óssos. Massa sec, suposo. Trobem un lloc ideal en una zona de pícnic per acampar. Tot i així, quan ja estem a punt de dormir, un noi que passeja un gos ens alerta de la presència d’una parella de coiots que han atacat últimament alguns gossos. Se suposa que el coiot no és una amenaça per a l’home, més aviat el contrari. Per tant, toca dormir i no pensar-hi.

Aiguamolls

DCIM100GOPROGOPR0045.

El plàcid Green Lake

Coll amunt, coll avall, anem descobrint com n’és de gran tot. Els canadencs solen ser amigables i sempre estan a punt per un somriure o una conversa. Com s’agraeix això quan visites un país! Així, amb un sol de justícia, passem per llacs, boscos, rius fins que arriba la nostra primera trobada amb un ós.

Ens estem apropant a les muntanyes Rocalloses

Arribant a Valemount

L’autopista “Yellowhead”

És emocionant, perillós, adrenalínic?! El cor batega amb força, de por, d’excitació. Tinc encara en ment el que un simpàtic canadenc ens va aconsellar: si trobes un ós, no siguis mai el més lent i si ho ets, fes la traveta al del teu costat. No faig la traveta a ningú però sí que baixem de la bici i passem caminant pel seu costat, tal i com ens han aconsellat. És impossible no mirar-lo. De fet, no el vull perdre de vista per veure com carai reacciona. No s’immuta, continua menjant herba fresca. Primer ós superat.

Amb el “warmshower” Tom, un ex-monjo fuster

“Els óssos són perillosos. No sortiu del vehicle si ens veieu” – Entesos, ens quedem a la bici!

I aquí el tenim: el nostre primer ós negre!

El dia abans d’arribar a Jasper, les emocions no són poques: la trobada amb l’ós, la coneixença de la Peggy i el Tim, un ex-monjo que havia viscut 25 anys en un monestir a prop a Vancouver, que ens explica la seva vida tan curiosa i interessant, i l’immens Mount Robson, el cim més alt de les Rocalloses al Canadà. Ara sí ja estem a les portes de l’Icefields Parkway, segons alguns, la carretera més bonica del món.