De Greymouth a Te Anau: H2O i algunes coses més…

Les frases “no és un estiu normal”, “plou molt més del que hauria”, “aquest vent tan fort no és propi d’aquests mesos”, etcètera, etcètera… fan adonar-nos que estem patint un dels estius més plujosos de fa dècades a Nova Zelanda. No tenim més remei que practicar el moviment contrari dels cargols: quan fa sol, pedalem fins que el dia s’acaba o fins que estem ben cansats i quan fa mal temps, ens amaguem allà on podem. D’aquesta forma, mirant el cel i mantenint-nos informats dels pronòstics meteorològics, anem avançant cap al sud.

DCIM100GOPROGOPR0008.

Moment sense pluja, moment d’assecar la tenda

Pòssum mort amb la seva cria, escena típica i trista a les carreteres de Nova Zelanda

Les jornades assolellades per la West Coast, la costa oest, són espectaculars. L’oceà agitat, els cims amb neu nova, petites glaceres que han retrocedit amb el pas dels anys i les autocaravanes de turistes resumirien a la perfecció les nostres escenes diàries. La població escasseja en aquestes contrades i entenem el perquè.

A prop del Knight’s Point, en la costa oest

On un dels rius troba l’oceà

Els Alps del Sud

Coneixem també algun altre cicloturista o cicloviatger. Entre ells, el Kevin, un escocès, que un dia decideix acampar en el mateix lloc amagat (o això ens pensàvem) que nosaltres. Parlem del món, de viatjar i evidentment entre escocesos i catalans s’ha de parlar de temes polítics. Passem un vespre agradable sota un mantell d’estels. Una de les poques nits estrellades que veiem a l’illa del sud.

La gelera Fox

Vistes al gegantí massís del Mount Cook

DCIM100GOPROG0010024.

Amb l’escocès Kevin

Altres cicloviatgers que trobem en la carretera no paren, només saluden i alguns, amb prou feines. Deuen tenir pressa, pensem. O potser no coneixen la norma no escrita que sempre t’atures quan et creues amb un altre cicloviatger pel món. Aquí a Nova Zelanda són molts els que pedalen durant els mesos d’estiu austral. Com sempre, no pots esperar que els altres facin el que tu faries, però no ens deixa de sorprendre aquesta actitud tan estressada de molts viatgers o turistes amb bicicleta.

Vistes des del mirador Knight’s Point

“Sandflies”, els nostres enemics, els mosquits

Des de la costa oest, creuem els Alps del Sud pel coll Haast (564m). És un dia molt escènic, amb més cims nevats, més muntanyes, més bosc natiu, més cants d’ocells. Bocabadats, voregem el llac Hawea i anem avançant fins a Wanaka, un poblet al costat del llac del mateix nom. Els carrers s’omplen de turistes, sobretot asiàtics, dia rere dia. Hi ha molt bullici; gent comprant, dinant, altres passejant i fent-se fotos pel costat del llac. És un vaivé d’estrangers i de neozelandesos, que estan gaudint dels últims dies de vacances.

Mt. Brewster (2.516m)

DCIM100GOPROG0020039.

A dalt del coll Haast (564m)

Explotació de cèrvols

Quinze anys enrere la meva visita a Wanaka, a l’igual que en molts altres llocs de Nova Zelanda, em va deixar en la memòria una imatge molt diferent: de pobles de 4 cases, tranquils, sense turisme de masses. Ara, en canvi, és tot el contrari: els turistes arriben en busos, el preu del sòl s’ha multiplicat com el de l’alimentació. L’acampada era lliure en tot el país. Ara, només en càmpings. Els treballadors eren kiwis. Actualment, són de diverses nacionalitats. És un altre país en molts sentits. Però continua tenint una natura única, on hi destinen molts esforços per preservar-la.

Vorejant el llac Wanaka

DCIM100GOPROGOPR0071.

Gaudint del vent de cua al costat del llac

La força de la vida

DCIM100GOPROGOPR0082.

Un dels primers hotels de Nova Zelanda, l’Hotel Cardrona

Des de Wanaka, un altre coll, el Crown Range (1.076m), ens condueix a la ciutat mundial de l’adrenalina, on tot tipus d’activitat extrema és possible, a Queenstown. Aquest tipus de poblacions més que atracció ens creen pressa. Així que no passem la nit en aquest centre turístic i continuem la nostra ruta, el Tour Aotearoa. Encara ens queden unes hores de sol. Aquí al sud, fins ben passades les 9 del vespre tenim llum.

Remuntant la vall cap el coll Crown Range

DCIM100GOPROG0030115.

En el coll Crown Range

Vistes de la vall de Queenstown

Ara ens toca agafar un ferri a vapor que ens deixarà a l’altra banda del llac Wakatipu. En surt un al cap de 2 hores. Tot i tenir un preu excessiu i abusiu, al ser una atracció turística, l’agafem ja que és l’única forma de creuar. Ja ens han parlat de la bellesa paisatgística de l’altre costat i creiem que val la pena. Així agafem l’històric TSS Earnslaw, un barco a vapor de l’any 1912, l’únic existent en l’hemisferi sud.

El TSS Earnslaw, un barco a vapor del 1912, una gran atracció turística

DCIM100GOPROGOPR0161.

Walter Peak Station, una de les granges més emblemàtiques del país

Gossos guiant el ramat d’ovelles

Resseguint el llac Wakatipu

No ens en penedim gens ni mica. La jornada des de Walter Peak Station fins als llacs Mavora té simplement el qualificatiu de 5 estrelles. Tot i que el temps no acompanya, plou a estones, és impressionant. Les muntanyes Eyre, els rius amb força cabdal, planúries groguenques… és tot dramàtic i salvatge. En el primer tram, dues grans granges gestionen alguns terrenys per la pastura d’ovelles, unes 40.000 entre les dues! La resta és senzillament natura en estat embrionari. Nova Zelanda ens captiva un cop més!

Dinant amagats de la pluja

Dramatisme

Solitud

Des dels llacs Mavaroa, amb vent de cua i amb vent de cara, segons el moment, arribem a Te Anau, on ens espera la Sue, que vam conèixer ja fa 2 anys a Xile. Quin gran retrobament! Passarem uns dies aquí per tal de vistar el famós Milford Sound i encarar ja l’última part de la nostra ruta per aquest país.

Rectes de grava

Els llacs Mavora

Passejant-nos pels Alps del Sud en un “estrany” dia de sol

2 pensaments sobre “De Greymouth a Te Anau: H2O i algunes coses més…