De la frontera grega a Istanbul: Deixem Europa per entrar a l’Àsia

Turquia ens està obrint les portes de bat a bat. Ens ha donat la benvinguda mes càlida i propera que ens podíem esperar. Podem ja entreveure que serà un país que ens deixarà empremta i que portarem a dins del cor. La imatge totalment distorsionada que ens mostren per la televisió d’una Turquia insegura i en conflicte es redueix actualment a la part del sud-est del país, on té lloc el complicat enfrontament armat dels kurds.

Només hem pedalat dos dies per Turquia i en la nostra segona nit, tot buscant un lloc d’acampada, ens trobem una dona, l’Ilhon, amb un parell de vaques que ens fa el senyal de seguir-la. Aquells ulls i aquell somriure desprenen simplement bondat. Entrem en el seu pati on hi ha gallines, pollets, ànecs, vaques i fins i tot un xaiet coix. Ens convida a entrar i en un moment ens prepara un sopar que ni en el millor dels restaurants turcs hagués tingut aquell gust. Ella i el seu fill, l’Emre, ens diuen que avui dormim allà, que no volen que parem la tenda. Van trucant a un i a l’altre, i amb poca estona mig poble ja s’ha congregat allà al voltant nostre. Volen saber, i entre signes i quatre paraules maldites ens entenem. Ens conviden al bar de la mesquita a fer un te. Després, ens porten a Biga, a la ciutat del costat, a conèixer una altra família. Ens volen mostrar a un i a l’altre, ens sentim afalagats i cansats, al mateix temps. Estem rendits. Tantes emocions i tanta generositat, però, ens treuen una mica el son.

L’endemà, l’esmorzar no podia ser menys. Sembla que avui la comunicació encara sigui més fluida. L’Ilhon ens explica que està trista perquè ahir se li va morir una vaca. Ens traspassa la seva pena. Aquells ulls són tan expressius que són totalment llegibles. Ens conviden al casament del seu fill abans de marxar. Com diuen ells, “inshallah” algun dia les nostres vides es tornin a creuar.

Arribem a Bandirma i des d’allà amb un ferri anem a fer el turista un parell de dies a Istanbul. Potser pels fets recents dels últims mesos i perquè encara no és temporada alta, les masses de turistes que sabem que es concentren al voltant de les belleses arquitectòniques d’aquesta ciutat no hi són presents. Visitem la meravellosa i imponent Mesquita Blava. Observem el ritual dels musulmans, com preguen de cara a la meca, com practiquen les ablucions, com se separen els homes de les dones.

DCIM100GOPROG0010050.

No deixem de visitar també la famosa Santa Sofia de Constantinoble, església ortodoxa i símbol d’Istanbul, que va ser utilitzada com a tal durant més de 900 anys, fins que va ser convertida en mesquita i a dia d’avui, en un museu. La barreja de simbologia ortodoxa i musulmana són un reflex, sens dubte, de la història del país.

DCIM100GOPROGOPR0022.

Els mercats són també una experiència tot i que estan força occidentalitzats. Hi regna l’ordre i la neteja. Visitem el Gran Basar, un dels més grans del món, i el Basar de les espècies. Ens deixem també delitar per algunes especialitats turques: simit, balaklava, burek, kebap, köfte, etc. Algun caprici de tant en tant no fa mal.

Per acabar el nostre periple turístic, amb un ferri agafem vistes i ens passegem per l’Estret de Bòsfor, que connecta les aigües del Mar de Màrmara amb el Mar Negre i que marca la separació entre Europa i l’Àsia. Veiem a les ribes d’aquest estret una Istanbul diferent, luxosa, apartaments i cases amb platja i barco privat.

Quedem satisfets amb el que hem vist d’aquesta ciutat de més de 14 milions d’habitants, és hora de deixar enrere Istanbul i tornar a pedalar, direcció a la Capadòcia.