De Fiambalá a San Antonio de los Cobres: Abra del Acay, 4895m

Uns dies a la tranquil·la Fiambalá ens han servit per descansar, per pair la duresa de les dues últimes setmanes pedalant per la “Puna”. Som de nou a Argentina, a la regió de la Catamarca i cal programar una nova ruta, un nou objectiu. Aviat li trobarem un nom, Abra del Acay. Un nou pas andí, però no com qualsevol altre, aquest és el més alt, un dels sostres ciclables més alts del continent americà. Situat a uns centenars de quilòmetres més al nord, a la regió de Salta, fregant els 5.000m d’alçada.

P1200066 P1200064

Abans, però, haurem de retornar a la mítica Ruta 40, adaptar-nos de nou a la intensa calor de la plana argentina, als mosquits, a les nits caloroses i a les interminables i avorrides rectes asfàltiques. Tornar a acceptar que 40 graus són massa per gaudir pedalant i que s’han d’evitar les hores centrals del dia. És moment doncs de guardar la roba gruixuda al fons de l’alforja.

P1200083 P1200150

Enrere deixem la Catamarca, Tucuman i entrem a la província de Salta. Hem arribat a la turística població de Cafayate, som a terra de vins i milers de vinyes inunden la fèrtil vall de Lerma. Els cellers donen la benvinguda als turistes ansiosos per degustar els preuats vins d’aquesta terra.

P1200053 P1200062

Deixem Cafayate de la mateixa manera que hi vàrem arribar, entre vinyes però ens oblidem de l’asfalt i reprenem una ruta 40 diferent, sobre camins de terra sovint sorrencs, més feréstega, més solitària, hem entrat a la vall Calchaquíes.

Travessem un paisatge impressionatment esculpit pel vent i la pluja, la fabulosa “Quebrada de las Flechas”. Un entorn de formacions rocoses multicolors gairebé surrealistes. Descobrim petits poblets, Angastaco, Molinos. Disfrutem de l’amable hospitalitat de la seva gent i compartim “asados”. La tranquil·litat de la vall Calchaquíes ens resulta encisadora.

P1200250 P1200225

Finalment, arribem a Cachi, amb els seus carrerons estrets, les seves “casonas” i la seva fotografiada església. Estem al nostre nou punt de partida que ens durà a l’Abra del Acay. El temps mentrestant ha anat canviant durant els darrers dies i les tempestes volen prendre protagonisme. Mirar el cel es transforma en un ritual, intentant llegir el llenguatge dels núvols, desxifrant les formes i els seus colors.

P1200357 P1200482

Malgrat tot, movem fitxa i decidim arribar fins a La Poma, la darrera població habitada de la vall que ens ha de portar al coll de l’Abra del Acay. De matinada es confirma tot el nostre recel. Una intensa tempesta ha caigut durant la nit i ens complica la ruta cap al coll.

P1200542 P1200517

Corre el rumor que la ruta està tancada, que la pluja ha fet malbé el camí, però no ens ho volem creure, no volem deixar escapar el nostre somni, volem veure-ho amb els nostres propis ulls, així que l’endemà decidim reprendre el camí. A pocs quilometres de La Poma un gran rètol enmig de la pista diu “CLAUSURADO”. Ens diuen que efectivament la ruta està tancada, que el riu que travessa l’engorjada vall s’ha endut el camí i que hi ha 5 passos pel riu que ens seran molt difícils de creuar.

P1200468 P1200636

Seguim pedalant, intentant no caure en el desànim, fent veure que no passa res. De sobte la vall es tanca i entrem en un engorjat, la pista s’esborra per uns metres i continua a l’altre costat del riu. Ens descalcem i comprovem que la corrent no és massa forta per creuar les nostres bicicletes. Primer una i després l’altre. Primer obstacle superat! Continuem i en menys d’un quilòmetre trobem el següent obstacle, un altre creuament de riu, aquest cop més difícil, més cabalós i amb més corrent. Mantenim la calma i fent servir la mateixa estratègia aconseguim creuar-lo també. I així fins a tres vegades més.

Hem aconseguit superar un primer obstacle, ara “només” ens queda l’Abra del Acay. Remuntem vall amunt, la pista continua estreta i a estones malmesa per les darreres pluges, la pendent és forta. La tarda cau i és moment de parar la nostra petita tenda, en un racó a peu del camí, al costat d’un petit rierol. Davant nostre treu el nas el gegantesc Nevado el Acay que dóna nom al coll que ens espera.

Disfrutem del moment, de l’entorn, la vall resta quieta i silenciosa. Ens adormim esperant l’endemà. Però durant la nit es prepara una nova sorpresa. Primer pluja i després neu. Ens trobem a 800 metres per sota el coll i la idea que la neu pugui impedir creuar l’Abra del Acay envaeix els nostres pensaments. Pel matí el panorama és poc encoratjador, continua nevant i darrere la boira s’amaga la magnífica vista del Nevado el Acay que feia tan sols unes hores teníem davant nostre.

Hem de prendre una decisió. Retrocedir per la vall, tornar a creuar el riu i refer la ruta cap al nord per una altra ruta no entra dins els nostres plans. Per altra banda, creuar un coll a 5.000 metres amb condicions adverses de neu i fred pot convertir-se en una opció massa arriscada. És un moment difícil, cal armar-se de coratge, mantenir la calma i l’esperança que deixi de nevar i puguem arribar al coll.

Mentre esmorzem dins la tenda una petita escletxa de sol s’ha obert entre els núvols i la neu s’atura. Aprofitem aquest moment per recollir-ho tot i començar a pedalar cap amunt. A la dificultat de l’alçada s’ha afegit un camí moll, a estones fangós, amb trams on la neu ens obliga a empènyer les bicicletes. Però ja no neva, el cel s’ha anat obrint i això ens dóna una injecció de força.

Unes últimes ziga-zagues damunt la neu i arribem al coll de l’Abra del Acay, a 4.895m. Ens oblidem de tots els obstacles i disfrutem de la intensa emoció del moment. Ens sentim de nou imparables, gairebé immortals. Ara tan sols 45 km ens separen de San Antonio de Los cobres i una llarga baixada ens espera davant nostre. Hi arribem amb un somriure de satisfacció als llavis.

Reposem un parell de dies en un petit “Hospedaje”. Mentrestant, a foc lent es va coent el nostre pròxim objectiu…